Porsche lanserar sin första elektriska sportbil: Porsche Taycan

Porsche lanserar sin första elektriska sportbil: Porsche Taycan
Nu lanserar Porsche sin första helelektriska sportbil: Porsche Taycan. Det är en helt ny bil men samtidigt känns mycket igen från Porsche: Samma känsla, samma fokus på körupplevelsen och samma omtanke för alla passagerare. Även de genomtänkta detaljerna och noggrant utvalda materialet är som alltid på topp.

Samtidigt är det mycket som är nytt: En bil fylld av ny teknik, ny formgivning och nya lösningar. Oliver Blume, ordförande för Porsche, formulerade det såhär:

“Taycan kopplar vårt arv till framtiden. Det är nästa etapp i vårt varumärkes framgångssaga – ett varumärke som har fascinerat och spridit glädje åt människor över hela världen i mer än 70 år.”

Det finns mycket att titta på

Som sagt finns det mycket nytt att uppleva  i Taycan. Ändå känns inredningen enkel och välkommnande. Interiören är precis så välgjord och lyxig som man kan förvänta sig av en bil i den här prisklassen. Både fram och bak finns digitala skärmar och instrumentpanelen hamnar i fokus med sin 16,8 tums välvda display. Även passagerarna har skärmar för olika funktioner. Som passagerare i framsätet styr du enkelt mediauppspelning, kollar navigationen eller höjer och sänker ljudet från din egen skärm.

Och för dig som är van vid att prata med högtalaren hemma kommer du snabbt känna dig hemma i den nya Taycan. Vill du ställa in temperaturen, ange en destination eller ringa en vän? Två ord är allt som krävs: “Hey Porsche!”.

De sportiga stolarna gör resan till en angenäm upplevelse oavsett om det gäller hög fart eller söndagsglidande. De ger ett bra stöd utan att vara för hårda för att låta bilen ta dig de ca 40 milen som batteriet tillåter. Och stödet kommer väl till pass när man låter motorn visa vad den går för. Toppmodellen Taycan Turbo S tar dig från 0-100 km/h på smått otroliga 2,8 sekunder.

Prestanda som en sportbil, såklart.

Porsches själ står för prestanda, vilket blir tydligt även med Taycan. Den senaste teknologin ser till att Taycan kan leverera prestanda på toppnivå, igen och igen och igen. Porsche testade att köra Taycan från 0 till 200 km/h, vilket tar cirka 10 sekunder, gång efter gång… Efter 26 omgångar mådde testföraren så illa att testen avbröts.
Så att Taycan levererar när det gäller sportbilsprestanda är det ingen tvekan om!

Förutom att vara blixtrande snabb på vägarna har även tekniken utvecklats för att laddningen av bilen ska gå snabbt. Tack vare ett prestandabatteri baserat på 800-volts teknik istället för vanliga 400 volt är laddningskapaciteten upp till 270 kW. Under optimala förhållanden kan bilen laddas upp till 100 km körsträcka på 5 minuter. När det gäller laddning är Porsche klart bäst i klassen. 

Fakta: 3 versioner av Porsche Taycan

TAYCAN 4S

Effekt: 320 kW (435 hk)

Effekt overboost: 390 kW (530 hk)

Maxhastighet: 250 km/h

Acceleration 0–100 km/h: 4,0 sek

Elförbrukning kWh/100 km: 21,1–25,7

Räckvidd blandad körning: 333–407 km

Pris från: 1 170 000 kr

TAYCAN TURBO

Effekt: 460 kW (625 hk)

Effekt overboost: 500 kW (680 hk)

Maxhastighet: 260 km/h

Acceleration 0–100 km/h: 3,2 sek

Elförbrukning kWh/100 km: 23,0–26,7

Räckvidd blandad körning: 381–450 km

Pris från: 1 700 000 kr

TAYCAN TURBO S

Effekt: 460 kW (625 hk)

Effekt overboost: 560 kW (761 hk)

Maxhastighet: 260 km/h

Acceleration 0–100 km/h: 2,8 sek

Elförbrukning kWh/100 km: 24,5–25,7

Räckvidd blandad körning: 388–412 km

Pris från: 2 080 000 kr